10-09-2013 / Project de Bongerd gedekt met keramische dakpan Monier genomineerd voor de Amsterdamse Nieuwbouwprijs 2013

Project de Bongerd gedekt met keramische dakpan MONIER De Nieuwe Hollander geëngobeerd zwart vol donker is genomineerd voor de Amsterdamse Nieuwbouwprijs 2013.

Voor de ontwerpen van de plannen voor project De Bongerd Noord was het uitgangspunt “Tuindorp van de 21ste eeuw” en evenwicht tussen collectiviteit en individualiteit. Project De Bongerd bestaat uit 66 eengezinswoningen die optimaal op groen, licht en ruimte zijn georiënteerd. Het ontwerp was geïnspireerd op de authentieke bouwstijl van de jaren ’30. Onderscheidend hiervoor zijn daken met een hellend vlak aan alle zijden en traditionele dakgoten. Dit project is uiteraard gebouwd met de nieuwste technieken, die het mogelijk hebben gemaakt duurzame woningen te realiseren.

Hoe komt de Nieuwbouwprijs tot stand?
Aan de wedstrijd doen alle woonprojecten mee, die het Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Amsterdam in samenwerking met de architecten en opdrachtgevers heeft gedocumenteerd in het Projectenboek uit de periode augustus 2011 tot augustus 2012.
Omdat de woningen één tot anderhalf jaar geleden zijn opgeleverd, mag je verwachten dat de bewoners hun huis inmiddels op orde hebben. Ook de openbare ruimte behoort nu ingericht te zijn. Bewoners van de opgeleverde projecten wordt gevraagd een rapportcijfer te geven voor:

1. hun woning;
  2. het gehele wooncomplex;
  3. de woonomgeving.

De twintig projecten die op die manier de hoogste cijfers krijgen, gaan door naar de volgende ronde. Een jury die bestaat uit mensen die niet wonen in woningen uit de top twintig, kiest vervolgens tien projecten uit de oorspronkelijke twintig om door te gaan naar de eindronde. In de eindronde is het woord aan de Amsterdammer. Vanaf september kan iedereen via de website www.nieuwbouwprijs.nl/stem! laten weten wie volgens hem winnaar moet worden van de Amsterdamse Nieuwbouwprijs. Voor de goede orde en om fraude tegen te gaan, moet je een nummer 1 en een nummer 2 aanwijzen.

Op vrijdag 18 oktober wordt dan voor de zevende keer de Amsterdamse Nieuwbouwprijs uitgereikt.